Menopauza: tycie

W czasie klimakterium organizm przechodzi przez liczne zmiany hormonalne. Występuje wiele skutków ubocznych – trądzik, cellulit, ogólne rozdrażnienie i huśtawka nastrojów. Najbardziej widoczną zmianą fizyczną w organizmie jest przyrost masy ciała.

Tycia w trakcie menopauzy można oczywiście uniknąć. Na wzmożony apetyt i spowolnienie metabolizmu jest bowiem rada – dieta i aktywność fizyczna. Jak zatem się odżywiać i ćwiczyć w okresie menopauzy?

Menopauza – dieta

W czasie menopauzy apetyt jest znacznie większy, kobiety mają liczne zachcianki. To niezbyt dobre warunki do kontrolowania tego co jemy, ale i z tym trzeba sobie poradzić.

Zmiana nawyków żywieniowych wcale nie musi być radykalna. Warto po prostu zadbać o odpowiedni bilans kaloryczny i odżywczy. Musi on być dostosowany indywidualnie, bowiem inne zapotrzebowanie generuje organizm kobiety pracującej fizycznie od organizmu kobiety pracującej umysłowo. Określając bilans kaloryczny należy mieć też na uwadze aktywność fizyczną, którą podejmujemy w wolnym czasie.

Dieta powinna składać się z pięciu posiłków (minimum). Ponadto, należy dostarczać je regularnie (o stałych porach) w równych odstępach czasu. Ostatni posiłek należy jeść maksymalnie na dwie godziny przed snem.

Menopauza – aktywność fizyczna

Z racji tego, że menopauza to okres w życiu kobiety dojrzałej, mającej za sobą około 40-50 lat życia, aktywność fizyczna jest inna. Ćwiczenia muszą być bowiem dostosowane do kondycji organizmu kobiety.

Świetnym, bardzo popularnym wśród dojrzałych kobiet ćwiczeniem jest nordic walking. Ten sport, ostatnimi czasy zyskał rzeszę zwolenników, gdyż daje zaskakująco dobre rezultaty. „Marsz z kijkami” nie tylko generuje zapotrzebowanie na energię, ale także dotlenia organizm oraz wpływa pozytywnie na samopoczucie.

Dla nieco bardziej aktywnych kobiet, świetnym rozwiązaniem będzie bieganie, jazda na rowerze oraz pływanie. W praktyce, każde ćwiczenie aerobiczne okazuje się być skuteczną profilaktyką przed nadmiernym przybieraniem na wadze.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*