Co daje kreatyna?

Kreatyna to suplement diety, który wykorzystywany jest zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów. Uważana za „królową odżywek” kreatyna jest jednym z najsilniej dostępnych substancji, które nie znajdują się na liście środków dopingujących.

Kreatyna stanowi substancję, która naturalnie występuje w organizmie człowieka (w 95% w mięśniach szkieletowych). Szacuje się, że przeciętna jednostka w swoim organizmie posiada około 120g kreatyny.

Co daje suplementacja kreatyny?

Kreatyna to suplement wyjątkowy, który jest efektywny w kilku procesach. Ten związek wspomaga między innymi:

  • budowanie masy mięśniowej
  • procesy zwiększania siły mięśni
  • regenerację potreningową
  • budowanie lepszej wytrzymałości
  • wydolność

Stosowana przez profesjonalistów w sportach kulturystycznych, lekkoatletycznych i wielu innych. Stanowi suplement diety, a nie substytut. Jej regularna suplementacja może zwiększyć efektywność treningu o nawet kilkadziesiąt procent.

Kreatyna – różne formy suplementu

Kreatyna to środek, który występuje w kilku formach. Najpopularniejsze z nich to: monohydrat i jabłczan. Czym różnią się te dwa suplementy? Komu są dedykowane?

Jabłczan kreatyny to forma, która ma zdecydowanie lepszą wchłanialność od monohydratu. Ponadto, w przypadku tego suplementu nie dochodzi do rozstrojenia żołądka (lepiej odnajduje sie w kwaśnym środowisku). Z kolei największą zaletą monohydratu jest zdecydowanie większa efektywność w procesach budowania masy. Jej jakość może jednak pozostawiać sporo do życzenia (głównie woda).

Reasumując, jabłczan zalecany jest osobom, które pragną budować lepszej jakości mięśnie i poprawić wydolność oraz wytrzymałość, a monohydrat osobom, których celem jest jak najszybsze zbudowanie masy mięśniowej.

Kreatyna – jak stosować?

Kreatynę zaleca się stosować dwa/trzy razy na dobę. W przypadku dni treningowych: 1 porcja rano, 1 porcja przed treningiem, 1 porcja po treningu. W przypadku dni nietreningowych: 1 porcja rano, 1 porcja w porze treningu.

Dawkę kreatyny ustalamy w oparciu o wagę (1g na każdy kilogram masy ciała). Dla osoby ważącej 90kg będzie to zatem 9g (całkowita dawka dzienna).

Leave a comment

Your email address will not be published.


*